Synteza:
-
Delegowanie sędziów stanowi odpowiedź na przejściowe problemy kadrowe w poszczególnych jednostkach. Zasadnicze kompetencje w tej dziedzinie przysługują Ministrowi Sprawiedliwości.
-
Kiedy mechanizm delegacji przestaje spełniać swój deklarowany cel, stając się narzędziem nagradzania lub karania sędziów w rękach ministra będącego zarazem Prokuratorem Generalnym, ma to wpływ na niezawisłość sędziów – a w konsekwencji na prawo do sądu.
-
System delegowania sędziów jest nieprzejrzysty i nie zapewnia podstawowych gwarancji niezawisłości sędziów. W świetle niedawnej opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest on niezgodny z wymogami prawa Unii oraz budzi wątpliwości konstytucyjne.
-
Zasady delegowania sędziów powinny zostać natychmiast zmienione w kierunku wprowadzenia obiektywnych kryteriów delegacji i wyeliminowania wszelkich potencjalnych możliwości wywierania presji na sędziów.
Pełna treść analizy znajduje się w pliku do pobrania poniżej.
Kontakt do autora:
Patryk Wachowiec, ekonomista FOR
[email protected]