Synteza:
-
Centralne organy regulacyjne oraz ich piastuni w większości przypadków nie cieszą się obecnie dostatecznymi ustawowymi gwarancjami niezależności.
-
Zmianę w dobrym kierunku oznacza unijna dyrektywa ECN+, ustanawiająca minimalne gwarancje niezależności organów ochrony konkurencji i konsumenta, której implementacja do krajowego porządku prawnego zakłada również sztywną kadencją oraz ścisły katalog możliwości odwołania piastuna organu. Należałoby jednak pójść dalej i zmienić sposób powoływania Prezesa UOKiK, uwzględniając w procesie parlament.
-
Krokiem w złym kierunku było wyłączenie Senatu z procesu powoływanie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w maju 2020 roku.
-
Należy rozważyć wprowadzenie ogólnych wymogów sztywnej kadencji, apartyjności oraz w niektórych przypadkach uczestnictwa Sejmu i Senatu w procedurze powołania piastunów centralnych organów regulacyjnych, tam gdzie podobne wymogi nie są obecnie zapewnione.
-
Za modelowy mógłby posłużyć sposób wyboru Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który powoływany jest przez Sejm za zgodą Senatu na sztywną, 4-letnią kadencję, która przerwana może zostać jedynie w ściśle określonych przypadkach.
Pełna treść komunikatu znajduje się w pliku do pobrania poniżej.
Kontakt do autora:
Piotr Oliński, młodszy analityk FOR
[email protected]