2020-05-04
Synteza:
Istnieje co najmniej czternaście powodów, dla których planowane przez partię rządzącą głosowanie „kopertowe” to pseudowybory:
- Wybory nie mogą odbyć się w czasie stanu nadzwyczajnego, a ten, pomimo braku formalnej decyzji rządu, został przez rząd wprowadzony w formie stanu epidemii.
- Nie ma możliwości prowadzenia normalnej kampanii wyborczej.
- „Kopertowy” sposób głosowania dla osób starszych i w kwarantannie wprowadzono z naruszeniem prawa.
- Proceduralna recydywa: „kopertowy” sposób głosowania dla wszystkich również wprowadzono z naruszeniem prawa.
- Spisy wyborców są niespójne z bazą PESEL – nie wiadomo, do kogo trafią „pakiety wyborcze”.
- Wątpliwa jest tajność głosowania „kopertowego”.
- Głosowanie za granicą jest utrudnione albo nawet niemożliwe.
- Istnieje ryzyko nielegalnej zmiany terminu wyborów na 17 lub 23 maja.
- Przygotowania do głosowania „kopertowego” prowadzono bez podstawy prawnej.
- Państwową Komisję Wyborczą w organizacji wyborów zastąpią (zależni od PiS) minister aktywów państwowych i Poczta Polska.
- Kto policzy „kopertowe” głosy? Komisje mają być małe, przez co jeden członek komisji będzie miał dużo więcej głosów do policzenia niż w przeszłości.
- Protesty wyborcze – kto w oceni ważność wyborów? Trzeba pamiętać o wątpliwościach co do niezależności sędziów powoływanych do nowych izb na wniosek nowej Krajowej Rady Sądownictwa.
- Majowe głosowanie niesie za sobą poważne zagrożenie dla zdrowia Polaków.
- Głosowanie „kopertowe” narusza standardy międzynarodowe.
Dlatego rekomendujemy:
- Odrzucenie przez Senat Ustawy o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.
- Formalne wprowadzenie przez rząd stanu klęski żywiołowej, z zastosowaniem tylko tych restrykcji, które są niezbędne do ograniczania skali epidemii.
- Organizację wyborów w sposób zgodny z Konstytucją RP, innymi przepisami prawa i standardami międzynarodowymi.
- Przygotowanie profesjonalnych wyborów pozwalających na głosowanie korespondencyjne jako alternatywy do głosowania w lokalu, w sposób zgodny z Konstytucją RP i standardami międzynarodowymi, gwarantującymi bezpieczeństwo zdrowotne wyborców.
Pełna treść komunikatu znajduje się w pliku do pobrania poniżej.
Kontakt do autorów:
Eliza Rutynowska, prawniczka FOR
[email protected]
Marek Tatała, wiceprezes zarządu FOR
[email protected]
Patryk Wachowiec, analityk prawny FOR
[email protected]