Synteza:
- Cyfryzacja i rozwój usług zdalnych w ochronie zdrowia postępują od kilku lat, a przykładami takich działań są umożliwienie świadczenia usług na odległość (np. telemedycyna), e-zwolnienia, e-recepty, e-skierowania czy Internetowe Konto Pacjenta.
- W 2018 roku wprowadzono możliwość kupowania leków na receptę dla osób z niepełnosprawnościami, a na początku 2019 roku rządzący zaproponowali rozszerzenie takiej sprzedaży na wszystkich, aby następnie z tego pomysłu się wycofać, ignorując interesy konsumentów. Wydaje się, że za cofnięciem tych dobrych dla konsumentów zmian stoi część środowiska aptekarskiego, które nie chce pogodzić się z nową rzeczywistością w której coraz popularniejszy staje się e-handel.
- Leki na receptę można kupować rzez Internet m.in. w niektórych krajach Unii Europejskiej, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
- Umożliwienie kupowania leków na receptę przez Internet powinno być jedną z odpowiedzi na pandemię COVID-19. Również po pandemii byłoby to ważne ułatwienie dla konsumentów i leczących się pacjentów.
Obciążenia biurokratyczne, ograniczające konkurencję regulacje, nieelastyczne prawo pracy, skomplikowane i skutkujące czasochłonnością rozliczeń z urzędem skarbowym przepisy podatkowe to problemy od lat wskazywane przez przedsiębiorców jako największe bariery działalności gospodarczej. Pandemia COVID-19 skłoniła rząd do wprowadzenia dodatkowych obostrzeń często negatywnie wpływających na działalność gospodarczą.
Uważamy, że zwłaszcza w tym trudnym okresie przedsiębiorcy potrzebują deregulacji, która zwiększy ich elastyczność w dostosowywaniu się do nowych warunków gospodarczych. Dlatego szukamy rozwiązań, którego pomogą wyzwolić potencjał przedsiębiorców. Chcąc znaleźć najbardziej szkodliwe dla przedsiębiorców przepisy i pokazywać korzyści z deregulacji dla wzrostu po kryzysie, uruchomiliśmy portal www.deregulacja.pl.
Pełna treść komunikatu znajduje się w pliku do pobrania poniżej.
Kontakt do autora:
Marek Tatała, Wiceprezes FOR, Ekonomista
[email protected]