Zmiany w ustawach podatkowych należy oceniać przez pryzmat ich wpływu na:
- zgodność z Konstytucją,
- stabilność finansów publicznych,
- wpływ na wzrost gospodarczy.
Podniesienie kwoty wolnej dla osób o najniższych dochodach jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego i zapewnia zgodność przepisów ustawy podatkowej z Konstytucją, relatywnie małym kosztem fiskalnym.
Proponowane zmiany nie rozwiązują jednak żadnych strukturalnych problemów systemu podatkowego:
- nadmiernego opodatkowania osób o niskich kwalifikacjach (kwota wolna dla osób zarabiających płacę minimalną nie ulega zmianom),
- nadmiernego i niepotrzebnego skomplikowania systemu podatkowego.
Negatywnie należy ocenić sposób wprowadzania zmian w kwocie wolnej. Choć jest to projekt rządowy, to formalnie zgłoszono go jako poprawkę Senatu. Takie podejście pozwala na ominięcie konsultacji i formalnej Oceny Skutków Regulacji. Obecny rząd nagminnie obchodzi własne procedury dotyczące tworzenia prawa, prawie połowę projektów zgłaszając ścieżką poselską, co pogłębia problem nieprzewidywalności zmian prawnych w Polsce oraz złej jakości przepisów.
Niezależnie od głębszej reformy systemu podatkowego prostsze zabiegi takie jak:
- pełne odliczenie składki NFZ od PIT (odejście od fikcyjnego podziału na 7.75% odliczane od PIT i 1.25% nieodliczane w połączeniu ze zmianą stawek PIT),
- istotne podniesienie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu – najlepiej tak, by osoby zarabiające pensję minimalną przestały płacić PIT,
- jednakowe oskładkowanie i opodatkowanie umów zlecenie i umów o pracę mogą istotnie uprościć system podatkowy i przyczynić się do szybszego wzrostu gospodarczego Polski.
Treść całego komunikatu dostępna jest w załączniku.
Kontakt do autora:
Aleksander Łaszek, główny ekonomista
[email protected]