Opis projektu
Projekt Klockonomia polega na przybliżeniu podstaw ekonomii uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Jest to gra grupowa, do której potrzebne są minimum dwie grupy liczące od 2 do 6 osób. Gra przeprowadzana jest na jednej lekcji szkolnej, więc całościowo powinna trwać ok. 45 minut.
Każda z grup musi demokratycznie podejmować decyzje dotyczące wprowadzania reform w Klockolandii, czyli klockowym kraju. Poszczególne reformy mają zróżnicowany wpływ na przyszłość Klockolandii.
Efekt jaki osiągnie działanie
Dzięki przystępnej i ciekawej dla uczniów formie, można przekazać im podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania reform gospodarczych. Dzięki rozbudowanym materiałom możliwe jest pokazanie wielu zależności występujących w ekonomii przy pomocy prostych schematów. Urozmaicenie lekcji przedsiębiorczości lub innych powinno również spotkać się z poparciem dyrekcji i nauczycieli szkół.
Scenariusz działania
Zadaniem prowadzącego/prowadzących grę w szkole jest przedstawienie zasad gry, omówienie poszczególnych kroków (wprowadzanie reform, zabawa klockami etc.) oraz podsumowanie po zakończonej grze. Należy mieć świadomość, że poziom wiedzy ekonomicznej w szkołach ponadgimnazjalnych będzie bardzo różny, dlatego przygotowane są specjalne „karty wiedzy”, w których wszystkie potrzebne terminy są wyjaśnione.
Do przygotowani gry potrzebne są następujące elementy:
• Kontakt z placówkami oświatowymi zainteresowanymi przeprowadzeniem takiej gry u siebie (najlepiej stworzyć listę kontaktową do szkół)
• Zdobycie zestawu klocków LEGO wykorzystywanych do gry (kontakt z koordynatorem Klubów) oraz przygotowanie go do gry
• Wydrukowanie kart potrzebnych do gry
• Po przeprowadzeniu happeningu sporządzenie krótkiej notatki prasowej oraz przesłanie jej wraz ze zdjęciami do koordynatora Klubów
Środki potrzebne do realizacji zadania:
- Osobowe (ile osób i co miałyby robić): min. 2 osoby (jedna prowadzi grę, druga pomaga uczniom w razie ich wątpliwości)
- Rzeczowe (co trzeba udostępnić): Materiały do gry, klocki LEGO, RZUTNIK! (bez niego nie da się przeprowadzić gry)
- Finansowe (wkład pieniężny): 200 zł – zakup klocków LEGO + druk materiałów potrzebnych do przeprowadzenia gry