Forum Obywatelskiego Rozwoju

Czy sektor publiczny jest bardziej efektywny od prywatnego? Czy państwo opiekuńcze wypiera dobroczynność? Jakie są minusy płacy minimalnej? Kto płaci za przywileje wybranych grup zawodowych? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w 2014 roku w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów, które zwyciężyły w V edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.

Scenariusze lekcji wraz z komiksami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy prowadzą lekcje z podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie.

– Komiksy ekonomiczne cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli, dlatego już od 2008 r. regularnie wydajemy te wyjątkowe materiały edukacyjne, by ułatwić i uprzyjemnić naukę zagadnień związanych z gospodarką. Ich zrozumienie jest kluczem do świadomego podejmowania różnych życiowych decyzji: od codziennych zakupów, poprzez wybór kierunku studiów, miejsca pracy, po sposób oszczędzania, inwestowania, czy brania kredytu, jak i podczas głosowania w wyborach. – mówi Emilia Klima, p.o. Prezesa Zarządu FOR.

Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?
2. Ogólnopolska, regionalna czy branżowa – czy płaca minimalna powinna być zróżnicowana?
3. Nam się należy – czyli o plusach i minusach przywilejów pracowniczych.
4. Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?
5. Państwowe znaczy… – czyli o problemach sektora publicznego.
6. Które lepsze? – wady i zalety przedsiębiorstw prywatnych.
7. Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
8. Pomoc społeczna a dobroczynność.

Komiksy ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2013 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: nieefektywność sektora publicznego, minusy pacy minimalnej, koszty przywilejów wybranych grup zawodowych oraz problemy państwa opiekuńczego. W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz – Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy – Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz, Adam Radoń z Międzynarodowego Festiwalu Komiksów i Gier oraz Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK.

– Ujmę rzecz przewrotnie. W ostatnim czasie wiele zrobiono, by podnieść komiks do rangi sztuki. Ekonomia natomiast w powszechnym przekonaniu coraz częściej jest postrzegana jako niekoniecznie czysta gra. Komiks – jako sztuka – może pomóc w przywróceniu jasnego obrazu ekonomii. – powiedział Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK zasiadający w tegorocznym jury konkursu.

A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzedniej edycji konkursu:

• Moi uczniowie lubią komiksy. Zagadnienia ekonomiczne są dla niektórych niezbyt interesujące. Poprzez taka formę są „bardziej strawne”.
• To coś nowego i innego na lekcjach, co daje im możliwość dość luźnego wypowiadania się. Materiały są zdecydowanie ciekawsze od podręczników.
• Materiały są bardzo interesujące i przyswajalne. Uczą trudnych zagadnień w sposób niekonwencjonalny.
• Uczniowie lubią innowacje, nie na wszystkich przedmiotach stosuje się tego typu pomoce, komiks to „coś”, co przyciąga uwagę młodego odbiorcy.
• Materiały są ciekawe dla ucznia, co jest niezwykle ważne. W sposób zrozumiały przybliżają często trudne zagadnienia.
• Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
• Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat. Jestem początkującym nauczycielem podstaw przedsiębiorczości w liceum, dlatego sięgam po wiele różnych pomocy.

Nauczyciele, którzy chcą otrzymać bezpłatny egzemplarz tegorocznej antologii komiksowej wraz z płytą CD ze scenariuszami lekcji i komiksami, powinni złożyć zamówienie poprzez  formularz na stronie: http://www.for.org.pl/pl/komiksy-scenariusze-2013-2014

Jeżeli, dzięki Państwa rekomendacjom, 4 osoby zamówią komiks z naszej strony, dodatkowo otrzymają Państwo planszę edukacyjną do zawieszenia w klasie.

Natomiast scenariusze lekcji, komiksy i animacje ze wszystkich pięciu edycji są dostępne na nowej stronie projektu: www.komiksy-ekonomiczne.pl

Organizator Projektu: Forum Obywatelskiego Rozwoju

Partner Projektu: Bank Zachodni WBK

Patronat Honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji

Patroni Projektu: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, Metro, TOK FM, Aleja Komiksu, CENTRALA, Gildia.pl, MFKiG w Łodzi

Dodatkowych informacji udziela:
Dominika Pawłowska – Koordynator Projektów,
kom. 665 506 506, e-mail: [email protected]