"Skutecznie promujemy wolność"

EN

Już tyle osób: 1583 obaliło ten mit razem z FOR !!!
Przekonały Cię argumenty FOR? Uznajesz ten mit za obalony?
TAK
NIE
2008-02-28

Chiny są przykładem na to, że państwo socjalistyczne może odnosić sukcesy gospodarcze

Tymczasem:
  • nie należy mylić systemu politycznego i ekonomicznego; ludzie często określają rodzaj gospodarki na podstawie nazewnictwa systemu politycznego
  • Chiny do niedawna miały gospodarkę i system polityczny podporządkowane socjalistycznym zasadom
  • obecnie jedynie system polityczny pozostaje pod wpływem starego porządku; gospodarka natomiast kieruje się coraz częściej rynkowymi (kapitalistycznymi ) zasadami
  • w 2006 roku sektor prywatny wytworzył 63% krajowej produkcji (warto porównać- w Polsce wskaźnik ten wynosi 75%) – gospodarka chińska opiera się więc coraz bardziej na prywatnych przedsiębiorstwach
  • konsumpcja prywatna stanowiła aż 73% całkowitej konsumpcji w 2006 roku; w tym samym okresie, 68% pracowników sektora przemysłu i usług zatrudnionych było w sektorze prywatnym
  • Chiny przeprowadziły szereg reform poszerzających i ułatwiających działalność prywatnych przedsiębiorstw, krajowych jak i zagranicznych (np. otwarcie się na inwestycje zagraniczne)
A zatem:
  • nie można powiedzieć, że gospodarka chińska jest socjalistyczna – wiele wskaźników wskazuje na to, że system gospodarczy ma cechy bardziej systemu kapitalistycznego niż socjalistycznego
  • liczne ograniczenia praw człowieka i wolności w Chinach świadczą o niedemokratycznym systemie politycznym – nie należy jednak wnioskować na tej podstawie o charakterze systemu gospodarczego
  • poprawa sytuacji materialnej społeczeństwa chińskiego nie jest zasługą systemu socjalistycznego, a raczej reform zamierzających ku kapitalistycznemu modelowi gospodarki
Czy wiesz, że:
  • w 2007 roku Chiny były drugą największą gospodarką świata mając udział w produkcji światowej na poziomie prawie 16% - do roku 2015 można się spodziewać, że przejmą one palmę pierwszeństwa od USA (udział 19,3%)
  • w ciągu ostatnich 28 lat średnie tempo wzrostu chińskiego PKB to 9,8%
  • w 2004 roku zmieniono konstytucję chińską znosząc naczelną rolę własności państwowej; w jej miejsce wprowadzono gwarancję własności prywatnej
Chcesz się dowiedzieć więcej? Przeczytaj esej na temat przyczyn sukcesu gospodarczego Chin
Komentarze:
Czy taki mit w ogóle istnieje ? Kto poważny kiedykolwiek twierdził, że sukces gospodarczy Chin jest zasługą socjalizmu ?????? I Chiny przecież podaje się za przykład na to, że państwo pod wodzą partii komunistycznej (a nie państwo socjalistyczne) może odnosić sukcesy gospodarcze.
marcin, 2008-03-06 05:36:48, wysłano z adresu IP: 89.27.232.36
Oczywiście, że mit istnieje w świadomości wielu osób. Niektóre z tych ktore znam odbyły "pielgrzymki" do Chin i wróciły z przekonaniem, że w goospodarce socjalistycznej, która nie różni się ostro od komunistycznej (tymbardziej, że w PRL używano określenie gospodarka socjalistyczna) jest możliwy sukces gospodarczy.
Cogito, 2008-03-15 10:38:37, wysłano z adresu IP: 212.76.37.162
Zaczyna panować moda na odrzucanie produktów Chińskich ze względów jakościowych. Chiny to potwór na drewnianych nogach.
Tomaj, 2008-03-15 13:37:18, wysłano z adresu IP: 83.12.253.26
Oczywiscie zgadzam sie, ze "chinsli cud" nie jest zasługa socjalizmy ... :) Zastanawiam sie tylko co My bedziemy produkowac skoro Chiny beda produkowac "wszystko"? Nie zgadzam sie rowniez na silowe rozwiazania "Jedynie Slusznej PARTII" w TYBECIE!!!
pawel, 2008-03-17 09:22:27, wysłano z adresu IP: 83.3.52.50
Jest jeszcze jedna przyczana tutaj nie podana; struktura społeczna, liczba i potrzeby społeczeństwa.
Przemek, 2008-03-25 09:33:19, wysłano z adresu IP: 83.7.118.27
Przyznam, że nie słyszałem o tym aby ktoś mówił o rowoju Chin jako kraju socjalistycznego. Nikt też z poważnych ekonomistów nie pisze o tym kraju jako o kraju posiadającym w pełni kapitalistyczny system gospodarczy. Myślę, że właściwe określenie to tzw "trzecia droga", choć moim zdaniem polega on po prostu na powolnym dopuszczaniu kapitału i dryfowaniu w kierunku typowego kapitalizmu. Nie zgadzam się również z Prof. Kołodką, który Chiny w swojej ostatniej książce "Wędrujący świat" podaje jako przykład do naśladowania. Który jeszcze kraj ma takie warunki do rozwoju ?
Grzegorz, 2008-04-20 23:33:55, wysłano z adresu IP: 81.190.88.176
Sukces gospodarczy Chin powstał dzięki otwarciu się tego kraju na inwestorów z krajów kapitalistycznych wysokorozwiniętych technologicznie.Inwestorzy z kolei zostali przyciągnięci sprzyjającym im prawom podatkowym a przede wszystkim bardzo tanią siłą roboczą.Te czynniki czynią wyróby wyprodukowane w Chinach konkrencyjne na globalnym rynku.
P, 2008-04-23 10:42:32, wysłano z adresu IP: 87.105.24.44
TAM CHYBA NIE MA SYSTEMU EMERATYLNEGO? POZA TYM TO KOLOS NA GLINIANYCH NOGACH
LB, 2008-04-23 15:04:39, wysłano z adresu IP: 195.187.32.50
Chiny interesują mnie pod względem systemu ubezpieczeniowego. O ile wiem w Chinach nie ma obowiązkowego OC komunikacyjnego - wyobraźmy sobie ile zarobiłby Zakład Ubezpieczeniowy gdyby władze z dnia na dzień kazały obywatelom wykupić OC - Miliardy $.
Trusted$, 2008-04-30 14:08:08, wysłano z adresu IP: 212.244.75.211
Za to jest w Polsce zreformowany od 10 lat i pożera składki łącznie z II i III filarem.Patrz Chile.Kto 10 lat temu był vicepremierem ?
realista, 2008-05-30 00:07:38, wysłano z adresu IP: 83.238.227.139
Zwiększymy "berecikowe" i utrzymamy rezerwuar taniej siły roboczej.Patrz Ameryka Łacinska.Same sukcesy.
realista, 2008-05-30 00:09:38, wysłano z adresu IP: 83.238.227.139
Nawet jeśli Chiny będą wszystko produkować efektywniej (co jest trudne do osiągnięcia z ich obecną technologią) to i tak będą, zgodnie z ricardiańskimi przewagami komparatywnymi, musieli się specjalizować. Natomiast czy słuszna jest reakcja tych państw Zachodu, które się odcinają od importu z Chin lub tych przedsiębiorców którzy walczą dalej na rynku tanich produktów masowych należy wątpić. Wydaje się, że należy raczej stawiać na zmiany strukturalne i przenosić się do tych sektorów w których Chiny nie maja przewagi. Wymaga to jednak uelastycznienia rynków pracy i (w przypadku Polski) wielokrotnie wyższych nakładów na badania i rozwój. Tylko podnosząc naszą efektywność, szczególnie w sektorach bardziej technologicznie zaawansowanych, mamy szansę zachować wysokie tempo wzrostu.
Wiktor, 2008-07-03 15:01:49, wysłano z adresu IP: 79.187.207.34
częściową zasługą w rozwoju jest tzw dumping socjalny i ekologiczny. w krajach europejskich te czynniki mocna wpływają na koszty produktów a przez to i na ich konkurencyjność
raaj, 2008-08-02 21:39:26, wysłano z adresu IP: 85.89.183.12
chiny juz nie są socjalistyczne, w momencie gwarancji własności prywatne socjalizm de facto przestaje istnieć. przydałaby się tu jasna definicja socjalizmu.
erpe, 2008-12-18 12:39:35, wysłano z adresu IP: 217.153.227.27
Niech w Chinach zaczną produkować pracownicy zamiast dzieci to produkcja nagle sie przeniesie w inne miesce. Z pokolenia na pokolenie rośnie świadomość społeczna. Dajmy Chińczykom związki zawodowe to skończy się przenoszenie tam produkcji. Wtedy przeciętny chińczyk zrozumie że powinien zarabiać tyle co europejczyk a nie 5 gr/godzinę, gdyby nie było systemu politycznego takiego jak jest teraz- komunizmu- nie byłoby cenzury i ludzie mieliby kilka kanałów w TV wiedzieliby co się dzieje i ile oni zarabiają, moglliby wyjechać itd. bo mieliby pozwolenia na wyjazd, a tak władze trzymają ludzi w błogiej nieświadomości dobrze na tym zarabiając politycznie i ekonomicznie. Poza tym połowa wyprodukowanych tam rzeczy się rozpada lub nie jest taka jak powinna np. opony firmy Wia Ling, które po pół roku używania potrafią pęknąć przy jeździe 120km/h, lub chińskie konserwy, w których potem okazało się było pożywienie dla kotów ni dla ludzi i amerykanie to jedli, hehe,
jokerpiotr, 2009-06-15 15:31:23, wysłano z adresu IP: 89.79.48.209
Mnie argumentacja przekonała. Osobom komentującym zwracam tylko uwagę na to, że celem artykułu było wykrycie zależności socjalizm/sukces gospodarczy, a nie analiza demograficzna Chin, czy jakakolwiek inna...
aaaa, 2009-10-04 14:29:18, wysłano z adresu IP: 83.22.21.158
Sukces Chin polega na zupelnie czyms innym niz tutaj sie dyskutuje: Chiny maja niewymienialna walute dlatego swiatowy kapital nie ma wstepu na do ich kraju celem spekulacji. Gdy kraj ma swoja niewymienialna walute i zaspookaja swoje potrzeby ze zrodel krajowych a nadwyzki swoje eksportuje, to wtedy odnosi sukcesy. W przeciwnym wypadku mamy do czynienia z pozornym wzrostem ktory charakteryzuje miedzy innymi Polske. Prawdziwej ekonomii nie ucza na uniwersytetach, trzeba ja zglebic samemu. Prawdziwy dochod wytwarza producent dobr, handlowiec na tym dochodzie tylko zeruje. Azja dawno zrozumiala ze termin postindustrial era wykreowali idioci na Zachodzie i teraz placa za to najwyzsza cene. Przemysl zawsze bedzie postepem rozwoju ludzkosci, bez przemyslu jest powrot do epoki kamienia lupanego czyli do okresu zanim czlowiek wymyslil kolo i maszyne parowa. Dochod narodowy wytwarzaja inzynierowie, ekonomisci tylko w tym rozwoju przeszkadzaja. Jak chcecie widziec Polske w czolowce swiatowej zacznijcie doceniac inzynierie, bez niej bowiem bedziecie tylko liczyc dlugi.
S., 2009-11-21 01:16:59, wysłano z adresu IP: 207.102.64.76
chińczycy chodzili w jedwabiu i jedli z porcelany ok. 7 tys. lat temu. Nasza "zachodnia kultura" jeszcze wtedy ścigała się z małpami po drzewach, a ruszyła do przodu jak zaczęliśmy wykorzystywać chiński wynalazek - papier i zapisywać nieco więcej, niż tylko kościelne dyrdymały. A teraz chcemy pouczać Chińczyków. To zwykła arogancja i niezwykła głupota. Prof. Balcerowicz ucz się od Chińczyków, a nie pouczaj. Masz chłopie wiele lekcji do odrobienia, ale jesteś zdolny, więc może dasz radę. Pozdrowienia
henryk, 2010-05-27 17:58:07, wysłano z adresu IP: 89.108.195.0
Wyślij

Wspierają nas